همه چیز درباره انواع گیتار

گیتار یکی از محبوب‌ترین سازهای دنیاست که با دو دست نواخته می‌شود. یک‌دست با نوک انگشتان یا مضراب به سیم‌ها ضربه وارد می‌کند. هم زمان انگشتان دست دیگر پشت باره‌ها قرار می‌گیرند تا با ایجاد تغییر در طول سیم‌ها، کوک آنها را تغییر دهند و به این صورت نت‌های موسیقی نواخته می‌شوند. صدای تولید شده توسط گیتار از طریق محفظه توخالی تقویت می‌شود و یا از طریق اسپیکر یا آمپلی‌فایر شنیده می‌شود. اگر مایل هستید درباره انواع گیتار و تاریخچه پیدایش این ساز بیشتر بدانید توصیه می‌کنیم این مقاله از آموزشگاه موسیقی دادآفرین را مطالعه نمایید.

تاریخچه پیدایش انواع گیتار

گیتار از لحاظ شکل ظاهری، ابعاد و جنس از تنوع زیادی مانند کلاسیک، الکتریک، آکوستیک، بیس برخوردار است. این ساز قدمتی چندهزارساله دارد و در طی سال‌های متمادی دچار تغییروتحول شده است. اولین سازهای شبیه به گیتار در حدود 3000 سال قبل از میلاد بوجود آمده‌اند، این سازها به نام‌های لیرا و هارب شناخته می‌شدند.

در قرن هشتم، سازهایی مانند عود در کشورهای عربی توسعه یافتند که تأثیر زیادی در شکل‌گیری گیتار داشتند. در دوره رنسانس یعنی قرن 15 و 16 میلادی گیتار به شکل مدرن‌تری در اروپا  توسعه یافت. این سازها که در محافل موسیقیایی به کار برده می شند 4 یا 5 سیم  داشتند.

در قرن 17 میلادی گیتار بارک با طراحی متفاوت و 6  سیم تولید شد. اما در قرن 19 آنتونیو دی توماسو سازنده معروف اسپانیایی تغییرات عمده‌ای در طراحی گیتار به وجود آورد که منجر به شکل گیری گیتار کلاسیک شد. این ساز شباهت زیادی به گیتارهای امروزی دارد. گیتار الکترونیک در دهه 1930 به بازار معرفی شد این ساز در سبک‌های مختلفی همچون راک و بلوز تاثیرگذار است و از طریق تقویت صدا به محبوبیت زیادی  دست یافت.

انواع گیتار
انواع گیتار

معرفی انواع مختلف گیتار معاصر

امروزه گیتار در انواع مختلفی همچون کلاسیک، آکوستیک و الکتریک و سبک‌های موسیقی راک، جاز، پاپ، بلور و… مورد استفاده قرار می‌گیرد و به یکی از ابزارهای اصلی در صنعت موسیقی تبدیل شده است. در ادامه انواع گیتار معاصر را خدمتتان معرفی خواهیم کرد:

  • گیتار آکوستیک

زیرشاخه‌های این گیتار شامل گیتار کلاسیک، گیتار سیم فلزی و گیتار فلامنکو می‌باشد. البته گیتارهای بدون پیکاپ همچون  بیس آکوستیک نیز جزو گیتارهای آکوستیک به‌حساب می‌آیند.

  •  گیتار کلاسیک

گیتار اسپانیش یا کلاسیک، معمولاً دارای سیم‌های نایلونی هستند. این ساز به‌صورت نشسته و با انگشت و بدون مضراب نواخته می‌شود. فاصله بیشتر سیم‌های این ساز به دلیل دسته پهن آن است، به همین دلیل نوازنده می‌تواند بدون مزاحمت سیم‌ها آکوردها و قطعاتی که در آن آکورد و ملودی به‌صورت هم‌زمان اجرا می‌شود را راحت‌تر اجرا کند.  سبک کلاسیک اصلی‌ترین سبکی است که با Classical guitar نواخته می‌شود.

  •  گیتار فلامنکو

ساختار این ساز شباهت زیادی به گیتار کلاسیک دارد، با این تفاوت که به دلیل برخورداری از یک سیم اضافی بازه گسترده‌تری از فرکانس‌های بم را پوشش می‌دهد و صدای پرکلاسیوتر دارد. در گیتار فلامنکو معمولا صفحه‌ی رویی ساز نازک‌تر ساخته می‌شود و برای نواختن آن باید تکنیک های خاص این ساز را بدانید.

  •  فلت تاپ flat top

گیتار flat top یا سیم فلزی از گیتار کلاسیک بزرگ‌تر است و دارای سایزهای متفاوتی است. اما دسته گیتار فلت تاپ باریک و دارای تراس راد بوده و ساختار آن قوی‌تر از گیتار کلاسیک می‌باشد.

  • گیتار الکترونیک Electric guitar

برخلاف تصور عمومی گیتار الکتریک از صدای بلندی برخوردار نیست؛ بلکه میزان شدت صدای آن توسط توان آمپلی‌فایر تعیین می‌شود. به‌طورکلی سه نوع گیتار سالید بادی، هالو بادی و سمی – هالو بادی در دسته Electric guitar قرار دارند. گیتار الکتریک، به‌صورت گسترده در انواع سبک‌های جز، بلوز، R&B  و راک‌اند رول بکار برده می‌شود. انواع گیتار بیس عبارت‌اند از:

·         گیتار بیس الکتریک: برای شنیدن صدای این ساز محبوب باید از آمپلی‌فایر مخصوص استفاده شود.  از نظر ساختار شبیه به گیتار الکتریک بوده؛ اما دارای 4 سیم است و دسته و اسکیل آن بلندتر است. به همین دلیل صدای بم‌تری را تولید می‌کند.

  • آکوستیک بیس: به‌جای پیکاپ در گیتار آکوستیک بیسیک حفره صدا تعبیه شده، این ساز  می‌تواند بین 5 تا 6 سیم داشته باشد.
  • الکتریک آکوستیک:این ساز که قطعات الکتریکی خاصی برای تقویت صدا دارد، ترکیبی از گیتار الکتریک و آکوستیک بیس است.
  • نیمه آکوستیک (semi-acoustic bass):این نوع گیتار دارای ویژگی‌های گیتار Bass است، اما شباهت زیادی به گیتار الکترونیک دارد.

یک دیدگاه بگذارید