همه چیز درباره هنگ درام

هنگ درام یک ساز کوبه‌ای – ملودی است که جزو موفق‌ترین ابزارهای موسیقی هزاره جدید است. این ساز صدای منحصربه‌فردی دارد که تقریباً هرکسی را به خود جذب می‌نماید. بیشترین محبوبیت هنگ درام در میان معلمان یوگا و درمانگران موسیقی است. اگر شما به‌تازگی این ساز را شناخته‌اید و یا نوازنده حرفه‌ای این ساز هستید. مقاله همه چیز درباره هنگ درام  از آموزشگاه موسیقی دادآفرین را مطالعه کنید.

همه چیز درباره هنگ درام

احتمالاً بسیاری از افراد تصور می‌کنند که این ساز به‌تازگی اختراع شده، اما رونمایی از این ساز در سال 2000 میلادی اتفاق افتاده است. در واقع دو دهه پیش فلیکس روهنر و سابینا شارر که در شهر برن سویس زندگی می‌کردند آن را ابداع کردند. هند پن یا هنگ درام شبیه یک سفینه فضایی است، این ساز از دو صفحه بیضی شکل، که به صورت قرنیه به هم چسبیده‌اند، تشکیل شده است. جنس بدنه هنگ درام از فلز می‌باشد.

شکل ظاهری هنگ درام بسیار ساده به نظر می‌رسد؛ اما پروسه ساخت آن بسیار سخت و زمانبر می‌باشد و به همین دلیل افرادی که این ساز را تولید می‌کنند اندک‌شمار هستند. سازنده باید در انتخاب فلز و آلیاژ مناسب برای ساخت این ساز دقت نماید و برای فرم‌دادن آن ساعات بسیار زیادی وقت بگذارد تا ساز به صدای اصلی خود برسد و نت‌های آن به‌درستی ادا شوند. معمولاً هنگ درام به‌صورت دست‌ساز تولید می‌شود به همین دلیل از لحاظ قیمت گرانتر می‌باشد.

صدای منحصربه‌فرد هنگ درام

صدای هنگ درام خاص، منحصربه‌فرد و آرام‌بخش است. این صدای رؤیایی به دلیل داشتن بدنه یکپارچه آن است؛ زیرا وقتی نتی را به صدا در می‌آورید دیگر نت‌ها نیز با شدت کمی نواخته می‌شوند. همین موضوع باعث شده است تا هنگ درام هارمونیک‌های فراوانی در تک‌تک نت‌های خود داشته باشد.

برای بیشتر افرادی این سؤال پیش می‌آید که آیا نواختن هنگ درام آسان است یا نه؟ در پاسخ باید بگوییم که یادگیری این ساز کوبه‌ای برای افراد غیرحرفه‌ای  بسیار آسان است و از همان روز اول می‌توانند صدای دلنشینی از آن تولید کنند. اما اگر می‌خواهید در سطح یک  نوازنده حرفه‌ای این ساز را بیاموزید، قطعاً باید شناخت خوبی از موسیقی داشته باشید و تمرینات زیادی انجام دهید. در ادامه مقاله همه چیز درباره هنگ درام، شما را با متریال این ساز آشنا خواهیم کرد.

ساز هنگ درام
ساز هنگ درام

جنس هنگ درام چیست؟

هنگ درام از نوعی آلیاژ به نام پانگ Pang ساخته می‌شود. فلیکس و سابینا علاوه بر اینکه این ساز را اختراع نموده‌اند ابداع‌کننده این آلیاژ فلزی نیز هستند. آنها مهارت کافی در فلز گری، اطلاعات مناسب در زمینه مهندسی و استعداد خلاقانه‌ای در هنر صداسازی داشتند. این دو سازنده بامهارت زیادی توانستند با ساخت دو کاسه فلزی از جنس پانگ و قراردادن ماهرانه آنها بر روی همدیگر، نت‌های موسیقی را ایجاد نمایند. در حال حاضر این ساز با متریال‌های مختلفی ساخته می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند و به همین دلیل تنوع صدا و تاپ هنگ درام‌ها متنوع است در ادامه به بررسی آلیاژهای مورداستفاده در ساخت این ساز می‌پردازیم.

استیل ضدزنگ

هنگ درام‌هایی که از استیل ضدزنگ تولید می‌شوند، قیمت مناسبی دارند و برای افراد مبتدی مناسب هستند. این ساز صدای بلندی تولید می‌کند و برای افرادی که دست‌های ظریف‌تری دارند گزینه خوبی است. صدای زیر با کشش بالا که باعث ایجاد صدایی اتمسفریک شده است از ویژگی‌های هنگ درام استیل است.

فولاد نیتراید

این فولاد تا حدود زیادی در برابر زنگ‌زدگی مقاوم است و صدای خاصی دارد. کشش پایین و تفکیک بالای نت‌ها از ویژگی‌های هنگ درام فولاد نیتراید است. به همین دلیل این نوع ساز طرف‌داران زیادی دارد و بیشتر در ضبط استودیویی استفاده می‌شود.

 5 دلیل برای یادگیری هنگ درام

چند سالی است که هنگ درام توانسته است علاقه‌مندان به موسیقی را به سمت خود جذب نماید. در ادامه مطلب همه چیز درباره هنگ درام، برخی از دلایل محبوبیت این ساز را بیان خواهیم کرد:

  1. یادگیری این ساز نسبت به دیگر سازهای کوبه‌ای آسان است. زیرا نت‌های آن ثابت هستند.
  2. نواختن این ساز احتیاج به خلاقیت دارد و احساس درونی نوازنده را بیان می‌نماید. بنابراین اگر فردی هستید که از تنهایی لذت می‌برید این ساز شما را به عمق وجودتان خواهد برد.
  3. هنگ درام به‌راحتی با هر ساز دیگری نواخته می‌شود و صدای زیبایی از این ترکیب تولید می‌کند.
  4. برای آموختن این ساز نیاز به سابقه نواختن با سایر سازهای کوبه‌ای را ندارید. در نتیجه برای آموزش تکنیک‌های خاص آن زمان کمتری احتیاج خواهید داشت.
  5. برای یادگیری این ساز نیاز به دانستن تئوری موسیقی ندارید؛ بنابراین اگر چیزی از موسیقی نمی‌دانید؛ اما علاقه با یادگیری دارید این ساز می‌تواند آغاز خوبی برای آموزش موسیقی باشد.

یک دیدگاه بگذارید