تفاوت پیانوی آکوستیک و دیجیتال در چیست؟

باتوجه‌به قیمت بالای پیانو، خرید این ساز یک معامله بزرگ به‌حساب می‌آید؛ بنابراین قبل از خرید پیانو بهتر است انواع مختلف این ساز را بهتر بشناسید. در این مقاله از آموزشگاه موسیقی دادآفرین قصد داریم تفاوت پیانوی آکوستیک و دیجیتال را بررسی کنیم.

تفاوت پیانوی آکوستیک و دیجیتال در چیست؟

پیانوی آکوستیک از چوب جامد، تخته صدا، چکش و 220 رشته سیم و نزدیک به 12000 قطعه متحرک دیگر تشکیل شده است. به همین دلیل به این ساز، پیانوی واقعی می‌گویند. نام اصلی این ساز pianoforte به معنای نرم و بلند است. ویژگی متمایز پیانو از دیگر سازها داشتن توانایی تولید صداهای بسیار ملایم تا بلند می‌باشد.

اما دراین‌بین نوعی دیگر از این ساز وجود دارد که به آنها دیجیتال می‌گویند. پیانوهای دیجیتال، الکترونیکی هستند و صدای ساز از طریق بلندگوهای داخلی تأمین می‌شود. همچنین به‌اندازه نوع آکوستیک قطعات متحرک ندارند.

نکات مثبت و منفی پیانو آکوستیک

پیانو آکوستیک صدایی ارگانیک دارد. به همین دلیل نواختن موسیقی کلاسیک با این ساز تجربه‌ای شگفت‌انگیز می‌باشد. البته سازندگان پیانو دیجیتال هر ساله تغییرات زیادی در این نوع ساز ایجاد می‌کنند تا صدای آن شبیه آکوستیک شود؛ اما هنوز به موفقیت 100درصدی نرسیده‌اند.

پیانو آکوستیک یک میراث خانوادگی است و نسل‌های مختلف می‌توانند از آن استفاده کنند؛ زیرا دوام زیادی دارد. اما این ساز به دلیل اندازه و وزن بسیار زیاد جاگیر است و فضای زیادی را اشغال می‌کند. همچنین جابه‌جایی آن بدون صدمه‌زدن به قطعاتش بسیار مشکل است.

روش نگهداری و مراقبت‌کردن از پیانو آکوستیک خاص می‌باشد. این ساز حساس به دما و رطوبت است، چرا که شرایط محیطی نامناسب می‌تواند باعث به‌هم‌ریختن تنظیمات و تغییر صدای پیانو شود. این نوع پیانو به طور منظم هر 6 ماه یکبار نیاز به تنظیم دارد البته این زمان باتوجه‌به نوع پیانو و میزان استفاده از می‌تواند متغیر باشد. در ادامه مقاله تفاوت پیانوی آکوستیک و دیجیتال به مزایا و معایب این دو ساز می پردازیم.

انواع پیانو
انواع پیانو

نقاط منفی و مثبت پیانو دیجیتال

سازندگان پیانوهای دیجیتال در هر بار تولید این ساز تغییراتی را در آن اعمال می‌کنند تا کیفیت صدای آن را افزایش دهند و به این روش نوازندگان را ترغیب به انتخاب پیانوی دیجیتال نمایند. یکی از موضوعاتی که نوازندگان حرفه‌ای پیانو در هنگام انتخاب این ساز در نظر می‌گیرند  این است که در نوع دیجیتالی نت‌ها را به‌مانند آکوستیک طبیعی احساس نمی‌کنند.

در حال حاضر برخی از پیانوهای دیجیتال  دارای کلیدهای چوبی وزنی هستند که کاملاً شبیه آکوستیک عمل می‌کند. برخی دیگر چکش‌های واقعی با عملکردی مشابه به پیانو آکوستیک دارند. به همین دلیل در برخی مواقع تشخیص تفاوت صدای بین آکوستیک و دیجیتال سخت می‌شود. از دیگر امتیازات پیانوهای دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • به دلیل وزن کم، جابه‌جایی این ساز بسیار راحت است.
  • پیانوهای دیجیتال نسبت به محیط اطراف حساسیت کمی دارند. تقریباً گرما و رطوبت تأثیری روی این ساز ندارد.
  • تحمل ضربه‌پذیری بالایی دارند.
  • این پیانوها نیازی به تنظیم‌کردن ندارند؛ زیرا به طور استاندارد دارای مترونوم داخلی است.
  • میزان صدای این ساز را به‌راحتی می‌توانید کم‌وزیاد کنید و یا از هدفون استفاده نمایید.
  • تمام پیانوهای دیجیتال قابلیت ضبط صدا را دارند و این می‌تواند چیز خارق‌العاده‌ای باشد.
  • پیانوهای دیجیتال دارای قابلیت MIDI هستند؛ بنابراین به‌راحتی می‌توانید آن را به آیفون و آی‌پد متصل نمایید و پرونده‌های موسیقی را منتقل کنید.
  • با پیانوهای دیجیتال می‌توانید صدای سازهای دیگری مانند درام کیت، کوبه‌ای را تولید نمایید. این صداها از قبل برنامه‌ریزی شده‌اند.
  • تنها نکته منفی پیانوهای دیجیتال این است که این ساز پیانوی آکوستیک نیست و با همه شباهت‌های صدایی که با آن دارد باز هم صدای زنده و لرزاننده نت‌های آکوستیک را نمی‌توان کتمان نمود.

4 نکته مهم قبل از خرید پیانو

تفاوت پیانوی آکوستیک و دیجیتال را با نکاتی برای خرید این ساز ادامه می دهیم. تقریباً همه با شنیدن صدای پیانو احساس خوبی پیدا می‌کنند و اکثر افراد دوست دارند که با این ساز زیبا نوازندگی نمایند. اما قبل از انتخاب و خرید پیانو بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید.

  • فضای خود را اندازه بگیرید: نوع آکوستیک پیانو فضای زیادی را اشغال می‌کند. این ساز بین 1.5 تا 2.7 متر طول دارد.
  • سطح صدا را در نظر داشته باشید: پیانوی آکوستیک دارای طنینی طبیعی و صدایی بلند است.
  • سطح و تعهد نوازندگی خود را در نظر بگیرید: اغلب پیانیست‌های حرفه‌ای، نوع آکوستیک را انتخاب می‌کنند و افراد مبتدی تا متوسط و یا کسانی که به سبک موسیقی پاپ و جاز علاقه‌مند هستند از نوع دیجیتال استقبال می‌نمایند.
  • میزان بودجه نیز مهم است: پیانوهای دیجیتال نسبت به نوع آکوستیک از قیمت مناسب‌تری برخوردار هستند.

یک دیدگاه بگذارید