همه چیز درباره بلز

Bells به معنای زنگ‌ها و زنگوله‌هاست. مدل رنگی این ساز برای آموزش کودکان طراحی شده است. این ساز بسیار ساده می‌باشد و از چندین تیغه رنگی از جنس فلز ساخته می‌شود. این تیغه‌ها عملکردی همانند کلیدهای پیانو دارند و نوازنده با ضربه‌زدن بر روی آنها صدا تولید می‌کند. اگر می‌خواهید همه چیز درباره بلز را بدانید این مقاله از آموزشگاه موسیقی دادآفرین را مطالعه کنید.

همه چیز درباره بلز

بلز یا گلوکن اشپیلز ساز کوچک و خوش‌صدایی از نوع سازهای کلیدی است. این ساز که به کمک مضراب نواخته می‌شود، به شکل یک صفحه بزرگ  با تیغه‌هایی در ابعاد و اندازه‌های مختلف است. بزرگی و کوچکی کلیدهای بلز باعث می‌شود تا این ساز صداهای متفاوتی تولید نماید. هر کدام از تیغه‌های رنگی بلز صدای یک نت موسیقی را ادا می‌کنند. این ساز کوچک و ساده برای آشنایی کودکان با دنیای موسیقی گزینه بسیار مناسبی است.

صدایی که Bells تولید می‌کند بسیار دلنشین و خوشایند است. این ساز نیاز به کوک‌کردن ندارد و به همین دلیل صدای بدی تولید نمی‌کند. درک و یادگیری نت‌های موسیقی با این ساز بسیار راحت است؛ زیرا هر کدام از تیغه‌های رنگی صدای نت خاصی را تولید می‌کنند و کودک با ضربه‌زدن به آنها می‌تواند نوازندگی را بیاموزد.

ویژگی‌های ساز بلز

بلز ساختار بسیار ساده‌ای دارد؛ اما در هنگام تهیه این ساز دقت کنید که جنس تیغه‌ها از فلز باشد و رنگ‌بندی استاندارد تیغه‌های آن رعایت شده باشد. بلز تأثیر زیادی در تقویت مهارت شنیداری و قوه تخیل کودکان دارد. از ویژگی‌های مهم این ساز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بلز از تعدادی تیغه فلزی تشکیل شده است. بهتر است جنس تیغه‌ها از آلومینیوم و قاب این ساز از چوب باشد.
  • Bells می‌تواند اصواتی با فرکانس‌های متفاوت تولید نماید. چرا که طول تیغه‌های این ساز مختلف است.
  • کودکان صدای نت‌ها را باتوجه‌به رنگ تیغه‌های ساز می‌آموزند.
  • کودکان با ضربه‌زدن بر روی کلیدها بلز را یادمی گیرند و این کار برای آنها بسیار جذاب است.
  • همه چیز درباره بلز را با یک ویژگی منحصر به فرد این ساز ادامه می دهیم. این ساز نیاز به کوک‌کردن ندارد، بنابراین در هر مکانی می‌توانید از آن استفاده نمایید.
  • معمولاً بلز مناسب برای کودکان دارای 12 نت است. Bells بزرگ با بیش از 30 میله برای گروه نوازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • میله‌های بلز به رنگ رنگین‌کمان ساخته می‌شوند تا کودکان راحت‌تر ترتیب نت‌ها را به‌خاطر بسپارند.
درباره ساز بلز
درباره ساز بلز

معرفی انواع ساز بلز

بلز برای تمرین موسیقی بسیار کاربردی است. طول میله‌های فلزی این ساز گام‌های موسیقی را می‌سازند به این معنا که هر چه میله بلندتر باشد گام پایین‌تر خواهد بود و بلعکس. این گام‌ها به ترتیب از کم به بالا مرتب می‌شوند ساز بلز به دودسته دیاتونیک و کروماتیک تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه این مطلب به بررسی آنها می‌پردازیم:

ساز بلز دیاتونیک

این بلز فاقد نیم‌پرده است و به همین دلیل تنها تعداد محدودی از آهنگ‌ها را می‌توان با آن اجرا نمود بلز دیاتونیک در گام دوم ماژور قرار دارد. در این ساز  هیچ نت دیز یا بمل وجود ندارد.

ساز بلز کروماتیک

این نوع بلز از تیغه‌های بیشتری تشکیل شده و تا حدودی پیشرفته‌تر از نوع دیاتونیک است، زیرا دارای نیم‌پرده می‌باشد؛ یعنی نت‌های بمل و دیز به‌وسیله آن اجرا می‌شود. به همین دلیل با استفاده از این نوع بلز می‌توان انواع آهنگ‌های مختلف را در گام‌های ماژور و مینور نواخت.

نحوه آموزش ساز بلز

باتوجه‌به اینکه آموزش این ساز برای کودکان، اولین  تجربه آنها برای یادگیری موسیقی است؛ بنابراین بهتر است به کودکان اجازه دهیم تا از نواختن این ساز لذت ببرند. مناسب‌ترین تکنیک برای آموزش بلز کسب تجربه از طریق بازی‌کردن است. برای یادگیری بلز ابتدا کودک را با صدای هر کدام از تیغه‌های رنگی آشنا کنید و به او فرصت دهید تا با ضربه‌زدن به کلیدها صدای آنها را به‌خاطر بسپارد. هنوز همه چیز درباره بلز تمام نشده، پس ادامه مقاله را مطالعه کنید.

مضراب وسیله‌ای است که کودک باید به‌وسیله آن به تیغه‌های فلزی ضربه بزند. تشویق کنید کودک مضراب را در دست بگیرد و با ضربه‌زدن بر روی تیغه‌ها به صدای تولید شده بادقت گوش دهد.  در این مرحله از کودک بخواهید به‌صورت ریتمیک و با استفاده از یک الگوی ساده به کلیدها ضربه بزند؛ مثلاً به کلید آبی دو ضربه، به قرمز 1 ضربه و الی‌آخر…

به‌مرورزمان با اضافه‌کردن کلیدها به الگوی ساده، یک ملودی بسازید. در این صورت کودک می‌آموزد تا با تمرکز بر روی تعداد ضربات ملودی ساده‌ای را بنوازد. از کودک بخواهید تا با ایجاد یک ملودی جدید خلاقیت خود را بروز دهد.

نتیجه‌گیری

بلز ساده‌ترین ابزار موسیقی است که از چندین قطعه رنگی از جنس فلز ساخته شده است. بیشترین کاربرد این ساز در آموزش به کودکان است البته نمونه بزرگ این ساز برای ارکستر استفاده می‌شود.

یک دیدگاه بگذارید