آموزش تار و سه‌تار توسط استاد آزاده امیری

تار و سه‌تار جزو سازهای سنتی به شمار می‌آیند و در میان اهل موسیقی طرف‌داران زیادی دارند. اگر آموزش این ساز را با یک استاد خوب و ماهر شروع کنید، مراحل یادگیری آن برایتان آسان خواهد بود. برای ورود به دنیای شگفت‌انگیز موسیقی ایرانی آموزش تار و سه‌تار توسط استاد آزاده امیری، را تجربه کنید. ایشان که دانش‌آموخته مکتب موسیقی است، به جادوی موسیقی ملی ایران باور دارد و توانسته است تا به امروز در معروف‌ترین گروه‌ها و ارکستر موسیقی نقش‌آفرینی نماید.

شرح مختصری درباره سه‌تار

سه‌تار در زمره سازهای زهی و زخمه‌ای قرار دارد و  از آلات موسیقی سنتی هستند. این ساز در میان مردم ایران طرف‌داران زیادی دارند. جنس صدای سه‌تار شفاف و ظریف است و گستره صدایی آن در حدود 3 اکتاو می‌باشد.

سه‌تار از 4 سیم به نامهای دو-سل-دو-دو تشکیل شده است که به موازات هم بر روی دسته ساز قرار دارند. این سیم‌ها وظیفه ایجاد صدا و نواختن نت‌ها را برعهده دارند. این ساز 26 پرده دارد، 25 پرده بعد از شیطانک و 1 پرده قبل از آن بسته می‌شود. نوازنده با قرار دادن انگشتانش در بین پرده‌ها، باعث می‌شود تا طول سیم تغییر پیدا کند و در نتیجه فرکانس صوت عوض شود. و بدین گونه به خلق انواع نت و  نواختن ملودی می‌پردازد.

شرح مختصری درباره تار

بسیاری از اهالی موسیقی بر این باور هستند که تار جزء کامل‌ترین سازهای موسیقی ایرانی است. تار یک ساز رهی است که توسط مضراب نواخته می‌شود. تار دارای 28 پرده می‌باشد که پرده‌ها به‌صورت 4 دور و 3 دور، بر روی دسته آن بسته می‌شوند. حجم صدای این ساز کمتر از 3 اکتاو است. ضخامت پرده‌ها در بالای دسته بیشتر و هر چه به سمت انتهای دسته نزدیک می‌شویم این ضخامت کمتر می‌شود.

تار و سه تار
تار و سه تار

تفاوت‌های تار و سه‌تار  

تار و سه‌تار هم از لحاظ ظاهری و هم از نظر ساختاری با یکدیگر متفاوت هستند. در کلاسهای آموزش تار و سه‌تار توسط استاد آزاده امیری با تفاوتهای این دو ساز آشنا خواهید است. اما در ادامه این مقاله از آموزشگاه دادآفرین به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

  1. اندازه و ابعاد تار بزرگ‌تر از سه‌تار است. در واقع تار از دو کاسه کوچک و بزرگ تشکیل شده است، اما سه‌تار از یک‌کاسه به شکل گلابی ساخته می‌شود.
  2. دسته تار ضخیم‌تر از سه‌تار است.
  3. تار 6 سیم دارد و سه تار از 4 سیم تشکیل شده است.
  4. فرکانس صدای سه‌تار کمتر و ضعیف‌تر از تار است.
  5. سه‌تار صدای زیرتر و سوزناک‌تری نسبت به تار دارد.
  6. سه‌تار دارای خرک کوتاه‌تری نسبت به تار است.
  7. روی کاسه تار پوست طبیعی یا مصنوعی می‌کشند این کار باعث تولید صدای پرطنین و وسیع می‌شود. اما روی کاسه سه‌تار صفحه چوبی قرار دارد.
  8. تغییرات دما و رطوبت تأثیری در صدای تار به وجود نمی‌آورد. اما تغییرات آب‌وهوایی باعث بم‌تر شدن صدای تار می‌گردد.
  9. وزن تار سنگین‌تر از سه‌تار است و از لحاظ قیمت نیز تار گران‌تر می‌باشد.

معرفی برترین نوازنده زن ایرانی

قبل از هر چیزی بهتر است مختصری درباره بیوگرافی برترین نوازنده تار و سه‌تار ایرانی آشنا شوید. خانم آزاده امیری متولد سال 1357 در تهران است. پدر ایشان نوازنده تار بوده و به همین دلیل دخترش را تشویق کرد تا وارد هنرستان موسیقی شود و تار را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب نماید. خانم امیری مبانی موسیقی، هارمونی، کنتراپون، سلفژ و.. را نزد اساتید فرهیخته‌ای همچون مهرآذین کار اندیش، محسن الهامیا، سعید شریفیان، مصطفی کمال پور تراب، فرهاد فخرالدینی، شریف لطفی و محمدرضا درویشی آموخت. به همین دلیل توصیه می‌کنیم به آموزشگاه دادآفرین مراجعه کنید و  آموزش تار و سه‌تار توسط استاد آزاده امیری را از دست ندهید.

ایشان در سال 1376 وارد دانشگاه هنر و معماری شد و در رشته موسیقی تحصیل نمود. استاد امیری در نوازندگی سازهایی همچون تار، سه تار، تمبک، پیانو تبحر دارند. خانم امیر به عنوان بهترین نوازنده زن ایران نقش پررنگی در تاسیس ارکستر موسیقی، شرکت در گروه نوازی‌ها، اجرای کنسرت، آهنگسازی، نوازندگی و… در ایران دارد.

برای آموزش تار و سه‌تار توسط استاد آزاده امیری کجا برویم؟

آموزشگاه موسیقی دادآفرین در منطقه پونک تهران واقع شده است و یکی از معتبرترین مراکز آموزشی است که در سال ۱۳۸۲ توسط استاد آزاده امیری تأسیس شد. موسسه دادآفرین در طی این سالها همواره سعی کرده است شاگردانش را به روش‌های کاملاً آکادمیک تربیت نماید. اگر قصد دارید تار و سه‌تار را بیاموزید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم در کلاس‌های بهترین نوازنده زن ایران شرکت کنید تا با راز و رمزهای موسیقی اصیل ایرانی آشنا شوید.

خانم آزاده امیری از نخستین سال‌های کودکی با موسیقی ایرانی رشد کرد و اینک  مهارت زیادی در نوازندگی با سازهای متفاوت دارد. نگرش علمی استاد امیری به موسیقی و به‌ویژه سازهای ایرانی باعث شده است که شاگردان وی با تکنیک‌های منحصربه‌فردی آموزش ببینند. به همراه استاد امیری می‌توانید با تاریخ موسیقی ایران آشنا شوید، مفاهیم ساده تا متوسط موسیقی را درک کنید و چگونگی نواختن تار و سه‌تار را به‌صورت ماهرانه بیاموزید. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه برگزاری کلاس‌ها با آموزشگاه موسیقی دادآفرین تماس بگیرد.

یک دیدگاه بگذارید