موفق‌ترین آهنگساز زن ایرانی

زنان نیز همچون مردان و شاید بهتر از آنها در حوزه موسیقی فعالیت می‌کنند و در این زمینه موفق هستند. در دوره‌های مختلف، ایران زادگاه زنان هنرمند نوازنده، آهنگساز و خواننده زیادی بوده است. در ادامه این نوشته از آموزشگاه موسیقی دادآفرین قصد داریم شما را با زنانی که به‌نوعی صاحب سبک بوده‌اند و یا با  دانش و پژوهش‌های خود سهمی در اعتلای موسیقی ایران داشته‌اند آشنا کنیم. همچنین موفق‌ترین آهنگساز زن ایرانی را به شما معرفی نماییم.

زنان موفق در موسیقی ایران

زنان در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی هر جامعه‌ای نقش پررنگی دارند. در سرزمین ایران همواره زنان تأثیر زیادی در عرصه موسیقی داشته‌اند. آنها کسانی هستند که توانسته‌اند تحولی عظیم در عرصه‌های هنری و فرهنگی به وجود آورند. در ادامه برخی از بانوان معروف موسیقی ایران را خدمتتان معرفی می‌کنیم.

بانو لیلی افشار

لیلی افشار یکی از بانوان تحصیل‌کرده ایرانی است که برنامه‌های مقاطع مختلف تحصیلی از لیسانس تا دکترای دانشگاه ممفیس را اداره می‌کند. ایشان در سال 2000 موفق به اخذ جایزه برجسته‌ترین استاد دانشگاه شد. خانم افشار مدارک تحصیلی متعددی در نوازندگی گیتار از دانشگاه‌های معتبری چون دانشگاه ایالتی فلوراید، بوستون و نیوانگلند دارد.

بانو نوین افروز

نوین افروز از پیانیست‌های موفقی ایرانی است که در سال 1320 به دنیا آمده و سپس به همراه خانواده‌اش برای زندگی به  ایتالیا مهاجرت کرد. این هنرمند اولین نوازنده پیانو در ایران است که بعد از انقلاب 57 در تالار وحدت کنسرت برگزار نمود. ایشان در شهر میلان شاگرد آرتور بندتی میکلانجلی پیانیست مشهور قرن بیستم بود. همچنین افروز برای اولین‌بار پس از انقلاب فرهنگی چین، به دعوت نخست‌وزیر آن کشور کنسرت برگزار کرد و در آنجا کنسرتو شماره دو چایکوفسکی را با موفقیت اجرا نمود.

بانو سیمین آقا رضی

سیمین آقارضی متولد 1319 در تهران است. ایشان تحصیلات خود را در هنرستان ملی به اتمام رساند. آقارضی هم دوره استادانی چون مهین زرین پنجه، نصرت گلپایگانی، هوشنگ ظریف، حسین صبا و جلال ذوالفنون بود. تنبک را از حسین تهرانی، ویولن را در محضر ابوالحسن صبا و پیانو را نزد جواد معرفی آموخت. ایشان در آواز شاگرد بنان بود. از جمله فعالیت‌های ارزنده موفق‌ترین آهنگساز زن ایرانی می‌توان به برگزاری ارکسترهای وزارت فرهنگ و ارشاد، نوازنده قانون در برنامه گل‌ها، سرپرستی ارکستر سیمین و تجربه خوانندگی در ارکستر پاپ اشاره نمود.

بانو ارفع اطرایی

ارفع اطرابی اولین و مشهورترین نوازنده زن سنتور در ایران است. او زاده تهران در سال 1320 می‌باشد. ایشان سنتور را در هنرستان موسیقی زیر نظر استاد حسین صبا آموخت و از حضور استادانی چون محمود ذوالفنون، حسین تهرانی و… بهره جست. او دیپلم موسیقی خود را از دست علی‌نقی وزیری گرفت. ایشان در نواختن سازهای دیگری چون ویولن و دایره نیز مهارت دارند. اطرابی در زمینه موسیقی ایرانی پژوهش‌های موفقی را انجام داده که حاصل آنها در کتاب‌های بوی جوی مولیان، فرهنگ موسیقی ایران، سنتور و ناظمی، دوازده مقام موسیقی ملی ایران و زندگی و آثار حبیب سماعی جمع‌آوری‌شده است.

آهنگسازان زن ایرانی
آهنگسازان زن ایرانی

معرفی موفق‌ترین آهنگساز زن ایرانی

در این بخش از مقاله می‌خواهیم شما را با برترین استاد زن تار و سه‌تار در ایران آشنا کنیم. بانو آزاده امیری متولد سال 1357 در تهران است. ایشان که در یک خانواده هنرمند بزرگ شده‌اند با تشویق‌های پدرش وارد هنرستان موسیقی شد و تار را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب نمود. ایشان در محضر استادانی چون هوشنگ ظریف، ارشد طهماسبی، داریوش طلایی، حسین علیزاده، بهروز همتی و داریوش پیرنیاکان تار را به صورت حرفه‌ای آموخت. همچنین امیری توانست تئوری و مبانی موسیقی، کنترپوان، هارمونی، سلفژ و… را نزد اساتیدی چون مصطفی کمال پور تراب، سعید شریفیان، فرهاد فخرالدینی، محسن الهامیان، شریف لطفی و محمد رضا درویشی بیاموزد.

آزاده امیری در سال 1373 شروع  به یادگیری پیانو در نزد خانم سپهریان، سه تار از حسین علیزاده و تمبک را در محضر محمد اسماعیلی نمود. ایشان در سال 1376 وارد دانشگاه هنر و معماری شد و در رشته موسیقی فارغ التحصیل گردید. از فعالیت‌های موفق‌ترین آهنگساز زن ایرانی می‌توان به تاسیس ارکستر دادآفرین، عضویت در گروه‌ها و ارکستر موسیقی مختلف، مدیریت آموزشگاه موسیقی دادآفرین، تدریس نوازندگی سه تار و گروه نوازی، آهنگسازی قطعات مشهوری چون دوستت دارم، زمزمه عاشقانه من و…، اجرای کنسرت در شهرهای مختلف و… اشاره نمود. آزاده امیری را می‌توان به جرات یکی از زنان موفق ایرانی در عرصه موسیقی دانست. برای شرکت در کلاس‌های تار و سه تار خانم امیری به آموزشگاه دادآفرین مراجعه نمایید.

یک دیدگاه بگذارید